خانه / مقالات / شکستن رینگ‌های پیستون

شکستن رینگ‌های پیستون

شکستن رینگ پیستون ازجمله شایع‌ترین علل باز کردن موتور و خرابی آن است , وقتی رینگ‌ها می‌شکنند نه‌تنها صدای موتور تغییر می‌کند بلکه قدرت موتور هم کاهش می‌یابد و میزان کمپرس که در کارتل می‌آید بالا می‌رود ,  درنهایت باید سریعاً موتور باز شود چون در صورت کار کردن موتور، رینگ‌های شکسته شده می‌توانند به جداره سیلندر صدمه زده و وضعیت موتور و هزینه بازسازی آن را بالاتر ببرند.

علت شکستن رینگ پیستون  این است که پیستون‌ها هنگامی‌که بالا و پائین می‌روند برای مدت طولانی بدون اینکه روانکاری کافی صورت بگیرد کار کنند. اگر روغن‌موتور در فواصل منظمی که توسط سازنده ارائه‌شده است تعویض نگردد و چون باید فیلتر روغن هم به‌موقع تعویض شود اگر این فیلتر عوض نشود باعث افزایش ذرات معلق در روغن می‌شود و این روغن کثیف خاصیت روان­کنندگی‌اش را از دست می‌دهد. فقدان روان کننده باعث افزایش اصطکاک در بخش‌های مختلف موتور می‌شود که در حال حرکت هستند به‌ویژه رینگ‌های پیستون که در داخل موتور قرار دارند و خیلی هم داغ هستند و این کمبود روان کننده بر روی آن‌ها بیشتر اثر می‌گذارد.

کاهش جریان روغن می‌تواند درنهایت باعث مسدود شدن مجاری روغن شده و بازهم وضعیت روانکاری بدتر و بدتر شود تا عاقبت باعث شکستگی یک یا چند تا از رینگ پیستون‌ها شود و یا حتی باعث یکی یا همه یاتاقان‌های میل‌لنگ (crankshaft) و یا میل بادامک (camshaft) گردد.

پیستون

دستگاه کف تراش ریلی